Pages

MATI TIBA-TIBA...

Assalamualaikum…Perkongsian kali ini mengenai dunia akhir zaman yang kita tengok akhir-akir ni macama-macam perkara berlaku…Cuaca pun tak menentu.Kat Kedah ni, seminggu hujan, seminggu kemarau..hhmmm. Masa dirasakan terlalu pantas.Tup..tap…tup..tap dah nak masuk bulan 5, bulan 6 ni cukup setahun saya bergelar optometris..Tp dah cukup ke amalan kita nak berdepan dengan hari KEBANGKITAN? Tepuk dada tanya IMAN…

Hadith:

Daripada Auf Bin Malik,katanya aku telah mendatangi Rasulullah S.A.W sewaktu perang tabuk dalam sebuah khemah kulit.Pesan Nabi kamu peganglah 6 Perkara sebagai tanda hari kiamat:

1) Kematianku
2) Pembukaan Baitul Maqdis
3) Bergelimpangannya kematian manusia seumpama kambing mati kerana penyakit.
4) Bergelimpangannya harta sehingga senang seorang lelaki mendapat 100 dinar tetapi terlalu kedekut
5) Fitnah yang masuk kedalam semua rumah org Arab..(Logiknya hari ini, televisyen,internet dan pelbagai alatan teknologi lain yang ada yang disalahgunakan, fitnah-fitnah berada dihujung jari sahaja)
6) Perdamaian antara kamu dengan Yahudi yang sentiasa menipu kamu. Mereka mendatangi kamu dengan 80 perancangan tetapi di sebalik setiap perancangan terdapat 12000 tentera Yahudi.

Kalau direnung-renungkan hadith di atas, sahlah dunia hari ini semakin hampir kepada KIAMAT, sebagaimana Rasulullulah pernah bersabda pada akhir zaman Kiamat sangat hampir umpama antara maghrib dan asar.LAILAHAILLAH…

Daripada Anas Bin Malik r.a, bahawa Rasulullah s.a.w besabda yang bermaksud, “Antara tanda-tanda kiamat adalah berleluasanya mati secara tiba-tiba(mendadak).” Riwayat al_Tabrani dalam al-saghir). Hadis ini kini di sokong oleh beberapa data yang diperoleh daripada kajian yang dijalankan di Amerika Syarikat terhadap penyakit Sudden Cardiac Death (SDC). Statistik tersebut menunujukkan bahawa:

• Lebih kurang 325,000 orang meninggal setiap tahun di Amerika syarikat.


• SCD mencatatkan jumlah kematian yang lebih tinggi berbanding kanser paru-paru,kanser payudara dan AIDS


• Lebih kurang 40% meninggal sendirian tanpa kehadiran sesiapa yang dikenali atau tak dikenali.Inilah yang meningkatkan risiko kematian kerana tidak sempat mendapat pertolongan daripada sesiapa sahaja yang berada berdekatan ketika penyakit jantung menyerang.


• Jumlah kematian lelaki berbanding wanita adalah 3:1.Ini bermakna lelaki mempunyai risiko mati secara tiba-tibatiga kali ganda berbanding wanita.

(Sumber,SOLUSI isu 17)

Benarlah apa yang dinukilkan oleh hadis tersebut…Kalau nak bukti lagi cuba baca artikel kat bawah ni pulak mengenai kejadian-kejadian bencana yang melanda seluruh dunia kebelakangan ni yang mengorbankan banyak nyawa. Sesungguhya Allah s.w.t sedang memberi petanda kepada kita..Renung-renungkanlah..Sudah bersediakah kita dengan bekalan yang cukup untuk menghadapi hari Kemusnahan, hari tertutupnya pintu taubat….

P/S ARTIKEL NI PUN AGAK PANJANG….TP MENARIK UNTUK PERINGATAN DIRI….

Bencana ada di mana-mana

Pasukan penyelamat berusahaselamat 200 mangsa tertimbus

Anggota bomba mengangkat mayat salah seorang mangsa yang tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Vicoso Jardim sebuah pekan kecil di Niteroi, sebuah bandar 25 kilometer di seberang teluk dari Rio de Janeiro, kelmarin. - AFP

NITEROI Brazil 9 April - Pekerja penyelamat hari ini 'bertarung' dengan masa bagi menyelamatkan kira-kira 200 penduduk yang dikhuatiri tertimbus di bawah runtuhan lumpur dekat Rio de Janeiro, berikutan banjir besar di wilayah itu.

Lebih 24 jam selepas tanah di tepi bukit itu tiba-tiba runtuh, 16 mayat telah ditemui di bawah runtuhan tanah yang turut meranapkan berpuluh-puluh rumah di kawasan sesak Morro do Bumba, di sini yang terletak di seberang teluk dari Rio.

Anggota bomba berkata, peluang untuk menemui mangsa yang masih hidup di bawah runtuhan lumpur amat tipis.

Pegawai berkata, sekurang-kurangnya 182 mangsa dilapor terbunuh di Rio de Janeiro sejak Isnin lalu apabila hujan paling lebat dalam tempoh setengah kurun melanda wilayah itu, mengakibatkan banjir dan berlaku runtuhan tanah di kawasan sesak yang berbukit di metropolitan tersebut dan kawasan setinggan.

Menurut Pertahanan Awam, Niteroi merupakan kawasan paling teruk terjejas dengan 107 kematian dilaporkan berbanding 55 di Rio.

Pegawai Pertahanan Awam melaporkan, sekurang-kurangnya 161 yang lain cedera dalam tempoh empat hari lalu, sementara seramai 14,000 terpaksa dipindahkan ekoran hujan lebat.

Bagaimanapun, jumlah sebenar mangsa yang dikhuatiri tertimbus di Morro do Bumba masih belum diketahui.

Ketua pasukan bomba Kolonel Pedro Machado memberitahu AFP awal pagi semalam, berdasarkan keterangan saksi, kira-kira 200 orang dipercayai terperangkap di bawah runtuhan lumpur.

Bagaimanapun komander tentera batalion polis ke-12 di Niteroi, Rui Franca berkata, mustahil untuk menganggarkan jumlah mangsa yang tertimbus.

Walaupun lokasi kejadian masih terdedah kepada bencana sama.Kira-kira 150 pekerja penyelamat bertungkus lumus sepanjang malam dengan bantuan lapan mesin pengorek dan trak yang mengalihkan lumpur untuk mencari mangsa yang terselamat.

Semalam, 25 mangsa termasuk lapan kanak-kanak berjaya diselamatkan selepas terperangkap beberapa jam di bawah runtuhan dan lumpur, sekali gus mencerahkan harapan untuk menemui lebih ramai mangsa terselamat. - AFP



Sudan pula dilanda kemarau yg panjang dan dahsyat .

PPB telah mengeluarkan amaran yg negara itu akan mengalami bencana kebululuran . Kanak-kanak terbaring kurus dan berperut puncit penyakit ada di mana -mana . Suatu pemandangan yg tidak terdapat di 1 Malaysia kita .


Di 1 Malaysia kita pula wabak denggi diparas yg merbahaya .Kementerian kesihatan menggesa masyarakat membuang dan membersihkan tempat -tempat takungan untuk mencegah pembiakan nyamuk aedes . Pihak itu juga menggesa rakyat yg mengalami demam denggi agar cepat-cepat pergi ke hospital bagi mendapat rawatan selanjutnya .

Di 1 Malaysia ini juga iaitu di Negeri Melaka wabak selsema babi masih aktif dan ramai yg sudah menjadi mangsa .Kerjaan menyeru agar rakyat tidak alpa dengan keadaan sekarang kerana gelombang yg ke 2 belum tiba lagi ataupun memang tiada.

GEORGETOWN: Tiga pelatih Program Latihan Khidmat Negara di Kem Syruz, Machang Bubok, Bukit Mertajam disahkan dijangkiti Influenza A (H1N1).

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kebajikan dan Masyarakat Penyayang negeri, Phee Boon Poh berkata, ketiga-tiga pelatih itu sudah diberi rawatan sewajarnya dan dipantau oleh pegawai perubatan di kem berkenaan.

"Sehingga kini keadaan mereka dilaporkan stabil dan ibu bapa tidak perlu risau dengan keadaan anak mereka termasuk yang tidak dijangkiti kerana pihak pengurusan kem sudah menjalankan prosedur secara teratur," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini. - Bernama


Di Bangladesh pula kes wabak taun naik secara mendadak .Langkah mencegah telah di ambil tetapi dengan keadaan negara yg miskin langkah yg minima sahaja boleh diambil untuk mencegah wabak yg boleh membawa maut itu .

Gempa bumi lagi

Gempa bumi lagi di Chilli iaitu 6.1 pada sekala richter , nampaknya agak reda sedikit minggu ini dengan bencana-bencana alam berbanding dengan minggu sebelumnya . ( ataupun saya terlepas pandang ).Laporan akhbar adalah seperti berikut ..

WASHINGTON: Chile digegarkan dengan gempa 6.1 skala Richter awal hari ini, selepas gempa kuat dan tsunami di bahagian tengah negara itu yang mengorbankan 452 orang, bulan lalu.

Agensi Penyelidikan Geologikal Amerika Syarikat (USGS) melaporkan, gempa berlaku jam 5.43 petang waktu tempatan (2143 GMT) yang berpusat di 282 kilometers di barat daya Santiago.

Bagaimanapun belum ada laporan mengenai kecederaan atau kerosakan yang berlaku.

Pada Februari lalu, Chile dilanda gempa terkuat 7.0 Richter yang berpusat di Concepcion yang mengorbankan 552 orang dengan nilai kerosakan mencecah AS$30 bilion. - AFP


Di 1 Malaysia pula ribut kuat melanda negeri Perlis Indera kayangan yg Khabarnya menyebabkan kerosakkan 50 buah rumah .
Peristiwa yg lain pula pembuangan anak-anak yg masih bayi di merata-rata tempat. Mereka menyamakan taraf bayi mereka itu sama dengan sampah dan najis . Lebih najis dan sampah hati ibu bapa bayi yg melakukannya .Isu ini adalah isu lama yg diberi nafas baru ....

Di sana sini berlakunya perbuatan zina ..sehingga seorang penzina perempuan sanggup berzina dengan pelanggannya di tepi pembuangan sampah dan redha dengan upah RM 1.00 .Di Akhirat kelak nanti bayi yg meninggal itu akan bertanya

" Dosa apakah yg aku lakukan sehingga aku ini di bunuh ? ..... apa jawapan anda wahai saudari -saudari ku ....



Sebuah Rumah di Aceh Besar Jadi Korban Utama

BANDA ACEH - Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika (BMKG) Blang Bintang, Aceh Besar meramalkanakan terjadinya peningkatan frekuensi petir dan puting beliung di Banda Aceh, Aceh Besar, Aceh Utara, dan Pidie bahagian utara. “Ini fenomena peralihan musim dari musim hujan ke musim kemarau,” kata Kabid Observasi dan Informasi BMKG, Alvianto melalui ketua pengumpulan Analisa, Khairul Akbar, kepada Serambi, Sabtu (27/3).

Menurut Khairul Akbar, sejak 10 hari terakhir bulan Mac hingga akhir April, ada beberapa fenomena cuaca yang perlu diwaspadai, di antaranya meningkatnya frekuensi petir dan puting beliung di empat daerah yang dipantau BMKG. “Frekuensi petir itu meningkat pada masa peralihan , iaitu peralihan dari musim hujan ke musim kemarau ataupun dari musiam kemarau ke musim hujan. Masa peralihan itu terjadi dua kali setiap kali pergantian musim. Jangka masa pertukaran biasanya berlaku selama sebulan sebagaimana pengamatan umum,” kata Khairul.
Sebagaimana laporan awal musim kemarau yang dikeluarkan BMKG Pusat untuk wilayah zon musim (ZOM) meliputi Banda Aceh, Aceh Besar, Aceh Utara, dan Pidie bahagian utara, awal musimnya lebih cepat berbanding kabupaten/kota lain di Aceh. Sedangkan barat dan selatan merupakan daerah di luar zon musim.
“Mengenai puting beliung tidak boleh di pantau secara spesifik hanya dalam batasan wilayah dan bersifat sangat-sangat lokal. Frekuensinya lebih tinggi pada peralihan dari musim kemarau ke musim penghujan. Namun demikian masih tetap harus diwaspadai,” kata prakirawan, Khairul menjelaskan fenomena itu. “Kondusi itu disebabkan peredaran udara cukup tinggi pada musim hujan dan peralihan,” tambahnya. Hingga seminggu ke depan, dari empat kota yang dipantau BMKG, daerah yang udaranya masih cukup lembab dan berpeluang terbentuknya awan dan hujan iaitu Banda Aceh, Aceh Besar, Aceh Barat, dan utara Aceh.
“Kondisi cuacanya didominasi ber awan dan hujan -hujan renyai hingga kadang-kadang lebat. Sedangkan untuk wilayah Sabang masih cenderung kering dan didominasi cerah hingga ber awan, meskipun demikian peluang hujan masih tetap ada. Angin umumnya bertiup dari timur laut hingga timur dengan kecepatan 10-30 km/jam,” katanya. Mengenai ketinggian gelombang laut di perairan Aceh rata-rata berkisar 0,5 hingga 1,25 meter atau masih dalam batas wajar.

Korban puting beliung
Rumah Sulaiman Muhammad (55), di Gampong Seupeu, Kemukiman Bungcala, Kecamatan Kutabaro, Aceh Besar,petang Sabtu (27/3) rosak yg serius setelah ‘dilanggar’ puting beliung yang menerjang kawasan desa itu. Meskipun tak ada korban jiwa namun setengah bahagian atap rumah Sulaiman terbongkar dan diterbangkan angin sejauh ratusan meter.

Sulaiman menceritakan, musibah itu terjadi pada petang Sabtu sekitar pukul 16.30 . “Saya sedang di rumah waktu itu, sedangkan anggota keluarga yang lain sedang ke tempat kenduri di Gampong Gue,” kata Sulaiman. Sulaiman mengaku sangat terkejut ketika rumahnya tiba-tiba bergoncang seperti mahu roboh. Dengan gerakan sepontan ,Sulaiman berlindung di bahagian dapur. “Terjangan angin tidak lama, tetapi dalam waktu singkat itu rumah saya sudah terangkat sebahagiannya ,” kata Sulaiman.Setiausaha Gampong Seupeu, Ridwan Ibrahim mengatakan, setelah kejadian itu, seluruh warga gampong langsung menuju ke rumah Sulaiman Muhammad untuk membantu apa saja yang boleh mereka bantu. “Kami berharap pihak pemerintah perhatin terhadap keluarga mangsa,” ujar Ridwan.

Menurut saksi dikalangan masyarakat, pergerakan angin yang menghentam rumah Sulaiman Muhammad mulai terlihat dari Gampong Ujong Blang yang berjarak sekitar satu kilometer dari Gampong Seupeu. Pusaran angin bergerak cepat menggulung sampah dan ranting-ranting pohon ke udara. Bahkan ketika atap rumah Sulaiman terbongkar dan diterbangkan angin, sempat terlihat oleh warga Blang Bintang yang berjarak sekitar dua kilometer dari lokasi kejadian.



Ribut Perth: tiada korban rakyat Malaysia

KUALA LUMPUR 23 Mac — Tiada laporan rakyat Malaysia cedera dalam kejadian ribut yang melanda Perth di Australia petang semalam.Seorang pegawai Pejabat Konsulat Malaysia di Perth ketika dihubungi mengesahkan kejadian yang berlaku semalam tidak menyebabkan kehilangan nyawa.

"Kejadian tersebut berlaku pada jam 3.30 petang semalam, dan setakat ini, tiada lagi laporan tentang rakyat Malaysia yang terkorban ataupun cedera diterima,” katanya.Menurut beliau, ribut tersebut berlaku selepas lima bulan tanpa hujan di Perth dan ia berlaku secara tiba-tiba tanpa amaran dari pihak berkuasa.

"Kebanyakan rumah musnah dalam kejadian terbabit dan kira-kira 150,000 penduduk berada dalam kegelapan kerana bekalan eletrik juga terputus. Sehingga sekarang, bekalan masih belum pulih,” katanya. -Bernama


terbaru: Gunung Berapi Meletus setelah 200 Tahun

APREYKJAVIK--MI: Sebuah gunung berapi di selatan Island telah meletus untuk pertama kalinya dalam hampir 200 tahun. Ini meningkatkan kekhawatiran bahawa hal itu menggalakkan letusan gunung berapi aktif berdekatan dengan letusan lebih besar.

Letusan di gunung berapi Eyjafjallajokull (AYA-feeyapla-yurkul), yang terletak di dekat glaser dengan nama yang sama, mengeluarkan abu dan lava ke udara. Tapi, kebanyakan ilmuwan menyebutnya tidak berbahaya.
Letusan terjadi tepat sebelum tengah malam Sabtu yg lepas pada retakan di sebuah lereng, bukan di puncak gunung berapi. Karenanya, para ilmuwan mengatakan tidak ada bahaya bahwa glaser akan mencair dan membanjiri daerah di bawahnya.
Laporan mengatakanyg lava mengalir di sepanjang retakan. Banyak penerbangan dibatalkan karena ancaman udara abu vulkanik.

Setelah memantau melalui udara pada Ahad yg lepas, para ilmuwan menyimpulkan letusan menghentam dekat glaser di daerah yang tidak memiliki ais. "Ini adalah tempat terbaik untuk sebuah letusan," kata Tumi Gudmundsson, seorang ahli geologi di Universitas Island.

Meskipun demikian, para pejabat mengirimkan pesan melalui telepon selular untuk 450 orang antara desa pertanian, Hvolsvollur, dan desa nelayan, Vik, sekitar (160 kilometer) tenggara ibu kota Reykjavik untuk mendesak mereka agar segera berpindah. Keadaan darurat telah diisytiharkan meskipun tidak ada laporan soal cedera atau kerosakkan.

Pusat-pusat perpindahan telah didirikan di dekat kota Hella. Tapi, orang ramai kembali ke rumah mereka pada hujung minggu.

KJAVIK--MI: Letusan gunung berapi Eyjafjallajokull hingga menggoncang tanah sekitar serta memuntahkan lava disertai abu di selatan Island mungkin tak hanya berdampak pada negara kepulauan itu, tapi juga pada negara-negara di sekitarnya.

Gempa itu membuat penduduk setempat khawatir akan adanya letusan yang lebih besar lagi dari gunung berapi Katla. Para ilmuwan menjelaskan sejarah menunjukkan saat Gunung Eyjafjallajokull meletus, Katla akan menyusulnya. Di masa lalu, tiga letusan gunung Glaser Eyjafjallajokul mengakibatkan meletusnya gunung merapi Katla.

Persoalannya,bilakah itu? Jika meletus, Katla yang terletak di bawah gunung es Myrdalsjokull dapat menyebabkan banjir besar dan semburan lava dahsyat. Semburan Eyjafjallajokull pada Sabtu (20/3) setelah 200 tahun membuat 500 warga dipindahkan. Meski sebahagian besar warga kini telah kembali ke rumah masing-masing, Pihak penguasa tetap menunggu hasil penelitian untuk menentukan apakah kawasan itu masih aman untuk diduduki. Adapun warga di 14 peternakan di sekitar kawasan letusan telah diperintahkan untuk meninggalkan dari lokasi tersebut.

"Diperkirakan, letusan Eyjafjallajokull akan berisiko memperlebar pecahan glaser yang barada di bawah gunung sehingga membuat kemungkinan Katla juga meletus," kata Andy Russel, anggota pasukan peneliti Universiti di Newcastle yang datang ke Island sebelum letusan terjadi. "Dari catatan yang ada, biasanya setiap kali Eyjafjallajokull meletus, akan diikuti oleh leyusan Katla."
Russell mengatakan erupsi Katla yang terakhir pada 1918 telah menyebabkan banjir besar seluas Sungai Amazon dan membuat batu-batu besar berjatuhan ke lembah-lembah dan jalan. Letusan itu tentu menimbulkan bahaya bagi masyarakat sekitar, terutama warga yang berdiam di Reykjavik, sebelah barat pulau tersebut. Di wilayah itu, terdapat banyak glaser dan gunung api yang tidak stabil, sebuah kombinasi yang membahayakan.

Island terletak di sebuah gunung berapi besar di tengah Laut Atlantik. Letusan adalah hal biasa dalam sejarah negara itu. Letusan biasanya disebabkan aktiviti seismik karena pergerakan lempeng bumi sehingga mendorong magma keluar dari dalam tanah dan menyembur ke permukaan.
Seperti halnya gempa bumi, letusan gunung berapi juga sulit untuk diperkirakan. Letusan gunung berapi Katla diperkirakan dapat menjadi bencana yg besar, baik untuk Island maupun negara-negara lain.

Gempa bumi di Filipina 6.1

Lain pula jadinya di utara Filipina terjadi gempa bumi pada 6.1 skala ricther ,walaubagaimanapun tiada amaran thunami dikeluarkan ,ketika artikal ini ditulis saya belum dapat apa-apa berita tentang kerosakkan yg melibatkan nyawa atau harta benda .
Sudah tiba masanya manusia menghadkan leka dan berfoya-foya dan mula beramal utk pulang ke negeri asal yg sebenar ....



MayaAllah, cuba sahabat-sahabat renungkan…btolkan ape yang tertulis dalam hadith nabi di atas?

0 comments:

Post a Comment