Pages

AIN...LAM...MIM.....






A’IN LAM MIM= ILMU….

Assalamualaikum wbt.

Suasana malam semalam sejuk sangat…maklumla hujan lebat petang mengundang sejuk waktu tengah malam…Bila sejuk ni,selimut memang susah nak berpisah dari badan dan mata pun memang berat nak bukak bila azan subuh berkumandang. Astagfirullah hal azim…

Dua tiga hari kebelakangan ni kerap hujan pulak…cuaca kat pendang ni memang tak menentu…kesian jugak dekat penduduk-penduduk dekat sni yang rata-rata penoreh getah n pesawah..bila hujan tak boleh la diorang nak pegi menoreh esok paginya and tak dela income hari tu…dah la income pun sikit, maklumla kebun orang bukan melayu, walaupun getah sekilo rm3 lebih, upah yang diberi kpd penoreh hanyalah 40 sen-70 sen sekilo..tapi tak dela pulak saya nak menyalahkan hujan, sesungguhnya hujan tu pun rezeki daripada ALLAH…

Cakap pasal hujan,ape kaitannye dengan tajuk a’in lam mim ni? Sekarang saya cuba huraikan sedikit sebanyak berpandukan bahan yang saya baca dan dengar…

Dalam sebuah hadis sahih (Riwayat al-bukhari no.79 dan muslim no.6093), Rasulullah s.a.w telah membuat satu perumpaan tentang hidayah dan ilmu yang dibawa oleh baginda untuk seluruh alam ibarat “HUJAN”. Ya, Rasulullah telah menjadikan petunjuk dan ilmu sebagai “HUJAN” manakala hati-hati manusia sebagai “TANAH”.

HIDAYAH dan ILMU=HUJAN yang lebat yang turun menimpa BUMI

HATI MANUSIA= TANAH di BUMI

Mula-mula kita tengok dulu hal berkaitan HIDAYAH dan ILMU ni…

Perkataan ILMU kalau dicerakinkan dalam huruf jawi jadilah a’in-Lam-mim..Tiga-tiga huruf ni mempunyai maksud yang tersendiri. Alhamdulillah saya dapat ilmu berkaitan dengan tajuk ni dalam satu kliah jumaat di menara zakat alor setar…Kalau hari jumaat saya selalu lepat dekat menara zakat ni dengar-dengar kuliah, untuk suburkan” tanah” @ hati yang de dalam badan ni hehe…

1) A’in = bermaksud “a’liyyun”, atau dalam terjemahan bahasa melayu nye “tinggi”… dengan ilmu yang berguna menjadikan kita tinggi dari segi martabat, pengetahuan, dan semestinya darjat disisi ALLAH SWT…Kalau harta banyak sekalipun tapi cetek ilmu pengetahuan, takde gunanya jugak…

2) Sebelum pergi kepada huruf lam, saya akan jelaskan dulu mim…sebabnye anda akan nampak sebentar lagi..

MIM= bermaksud “malik”, atau dalam terjemahan “memiliki”. Orang yang berilmu memiliki kitab-kitab dan kemahiran yang dipelajari melalui ilmu tersebut..Malah, orang yang berilmu juga akan memiliki rahmat daripada ALLAH SWT.

3) LAM= Bermaksud lembut. Jika dilihat huruf lam merupakan hurup penting dan menjadi penyambung kepada a’in dan MIM…dimana tanpa lam tidak akan terbentuk perkataan ILMU. Lembut disini adalah analogi kepada akhlak yang mulia dan tawaddu’ kepada ALLAH swt. Tanpa kelembutan akhlak dan tawadduk kepada ALLAH, ilmu yang dimiliki mungkin akan mendatangkan kemurkaan ALLAH. Sebagai contoh, IBLIS merupakan golongan yang pada asalnya ketua kepada para malaikat dan memiliki tempat yang tertinggi di dalam syurga, tetapi dengan keingkarannya untuk tunduk pada perintah ALLAH agar tunduk kepada NAbi ADAM disebabkan takkabbur dengan kejadiannya, Iblis menjadi makhluk yang terkutuk hingga ke akhirat…

JADI, kawan-kawan boleh Nampak kan kaitan antara tiga huruf yang terdapat dalam perkataan ILMU ni…



FASA kedua adalah hal berkaitan TANAH yang Rasullullah s.a.w umpamakan seperti hati manusia…

Rasulullah s.a.w membahagikan tanah-tanah di bumi yang menerima hujan kepada tiga jenis:

1) Maksudnya : “ Di antara tanah itu ada yang suci dan baik boleh menerima air, lalu tumbuhlah di atasnya rumput-rumput dan tumbuhan yang banyak”.

(Mereka adalah mansia yang menerima ilmu dan hidayah daripada Allah s.w.t lalu beramal dan memanfaatkannya untuk diri mereka dan orang-orang lain disekeliling mereka.

2) Maksudnya: “ Diantara tanah itu pula ada yang tidak menumbuhkan tanaman , ia menakung air maka dengannya Allah s.w.t memberikan manfaat kepada orang lain,mereka minum, member minum dan bercucuk tanam.”

(Golongan ini juga baik. Walaupun mungkin mereka tidak mengambil faedah daripada ilmu dan tidak berkesan bagi mereka, namun mereka Berjaya menyebarkannya dan menyampaikan kepada oraang lain. Dengan itu ramai manusia yang dapat faedah daripada ilmu itu. Tidak mengapa, kerana sekurang-kurangnya kelebihan menyampaikan ilmu tetap menambahkan sahamnya di akhirat.

3) Maksudnya: ‘”Dan hujan itu menimpa pula sejenih tanha lagi,ia hanayalah tanah gersang tidak mampu menakung air dan tidak pula menumbuhkan rumput.

(Golongan ini, sudahlah tidak mahu menerima ilmu, dirinya juga tidak member manfaat kepada orang lain.



JADI, mari kita fikir kita tergolong dalam TANAH 1, TANAH 2 atau TANAH 3….ADAKAH kita dah memanfaatkan ‘HUJAN’ itu betul-betul…

Hari ni pun hujan lagi di pendang…ALHAMDULILLAH>>>

WAllahualam….

USAH RISAU KPD YANG MASIH SOLO




Assalamualaikum w.b.t.
Moga sahabat-sahabat hari ni diberkati dan di redhai Allah..Aminnn… Artikel ni mungkin dah de sahabat-sahabat yang baca…tp saya terasa nak kongsi jugak dengan sesapa yang belum baca lagiii… Rasanya artikel ni WAJIB baca bagi sahabat-sahabat kat luar sana yang masih solo…hehe…Mari sama-sama muhasabah diri….LAYANNNNN…..

2050????


Assalamualaikum w.b.t

Dah 5 hari tak post apa-apa artikel dalam blog ni…5 hari kebelakangan ni agak sibuk..hari demi hari rasa cepat sangat berlalu…hmm..teringat pada kata-kata ustaz sewaktu ceramah setiap hari JUMAAT di menara zakat, alor star, di akhir zaman masa dirasakan terlalu singkat.Ustaz mendefinasikan masa yang terlalu singkat tu dengan keberkatan masa yang semakin kurang…manusia terlalu sibuk dengan urusan dunia…nauzubillah..Ya Allah berkatilah hidup dan umur kami dunia dan akhirat.

Artikel kali ni berkisar mengenai dunia Islam di abad ini..waktu zaman belajar di UKM dulu saya masih ingat seorang sahabat mengingatkan keada saya dan beberapa kawan mengenai tanda-anda hari kiamat…antaranya adalah matahari terbit dari BARAT..kawan saya ni menjelaskan tanda hari kiamat ni dari perspektif yang berbeza, iaitu matahari di ibaratkan seperti nur hidayah iSLAM dan BARAT tersebut adalah Negara-negara barat (eropah)..Jika dilihat di awal kemunculan Islam, Islam itu muncul dari tanah ARAB (tIMUR) tapi menjelang hari KIAMAt, jika kita lihat hari ini perkara yang sebaliknya telah berlaku…lebih ramai orang masuk ISLAM muncul di Negara-negara EROPAH…

Lihat sahaja, isu-isu semasa dunia ISLAM di dalam MAJALAH I bilangan 88-90.. BAnyak GEREJA dinegara-negara Eropah telah berubah rupa kepada MASJID..Ini kerana penyusutan dari segi bilangan penganut-penganut kristian yang datang ke gereja dari tahun ke tahun berbeza dengan penganut agama ISLAM yang semakin meningkat di sana dan memerlukan lebih banyak MASJID..(klo tak percaya boleh beli majalah I isu 89)

Manakala Majalah I isu 90 pula memmaparkan kisah abang kepada MICHAEL JACKSON iaitu, JERMAINE JACKSON yang telah memeluk agama ISLAM dan mengesahkan bahawa MICHAEL JACKSON telah ISLAM di saat kematiannya. Dan juga kalau sahabat-sahabat masih ingat dengan lagu LONELY yang sangat famaous dulu dinyanyikan oleh AKON, AKON juga telah disahkan memeluk agama ISLAM…

Sesungguhnya kebenaran ajaran Nabi junjungan kita MUHAMMAD S.A.W iaitu ISLAM semakin terserlah pada masa kini…

JIKA yahudi menakutkan seluruh dunia dengan 2012, mari kita lihat pula dengan angka 2050..sesungguhnya yahudi laknatullah penuh dengan agenda jahat mereka untuk menutup kebenaran ISLAM..

Artikel dibawah saya dapat dari blog seorang sahabat… Semoga kita sama-sama mendapat manfaat dari artikel ini dan semakin berusaha menambahkan kualiti ILMU,IMAN dan AMAL dalam diri…

Menurut majalah Milenia Muslim keluaran April 2010; kadar pertumbuhan dan kelahiran umat Islam sedunia terus meningkat yang menghendaki kita sebagai umat Islam merenung secara bijaksana mengenai langkah proaktif dan efisien untuk mengurus, mentadbir sekaligus mengupayakan kebolehan umat Islam dalam segala bidang hingga menjadi umat bermaruah dan disegani menjelang 40 tahun lagi.

Menurut laman web http://plancksconstant.org,/ pada 1900 terdapat lebih kurang 50,000 Muslim di seluruh Eropah Barat. Akan tetapi mrnjelang 2008, peningkatan sebanyak 1000 kali ganda berlaku iaitu seramai 50 juta Muslim telah berada di Eropah Barat. Pada tahun 2050 pula, Eropah diramal bertukar menjadi benua Islam dan bakal menguasai keseluruhan komposisi penduduk dunia.

Di Amerika Syarikat pula, dalam tempoh 30 tahun sahaja, 50 juta umat Islam dijangka menetap di negara itu. Marc Ramirez dari Seattletimes dalam artikelnya yang diterbitkan pada 24 Januari 1999 melaporkan, “Dengan enam juta penganut-penganut Islam di Amerika, Islam menjadi agama yang plaing cepat berkembang di Amerika.”

Di Australia, perkembangan kelahiran umat Islam dilaporkan amat pesat. Selepas Perang Dunia Kedua, kurang daripada 3,000 Muslim berada di Australia tetapi meningkat mendadak kepada 281,000 orang pada 2001. Hari ini, bilangan penduduk Islam di Australia masih kecil iaiatu sekitar 1.5% sahaja. Namun, kadar kelahiran mereka amat pesat iaitu sebanyak 40% dalam jangka masa 5 tahun.
Di Belanda, 50% daripada kelahiran penduduknya adalah Islam. Dalam 15 tahun akan datang diramalkan separuh rakyatnya beragama Islam.

Lucy Berrington di dalam majalah The Times bertarikh 9 November 1993 di bawah tajuk The Spread of a World Creed berkata, “Semakin ramai rakyat Britain terutamanya daripada kalangan kaum wanita yang memeluk agama Islam. Jumlah mereka dianggarkan antara 10,000 hingga 20,000 orang.

Dijangkakan dalam tempoh 20 tahun, jumlah ini akan mengatasi jumlah keseluruhan pendatang-pendatang asing Muslim. Di Britain, antara wanita yang memeluk Islam adalah anak perempuan hakim terkenal, Lord Scott. Mereka memilih Islam selepas melihat gejala-gejala negative melanda barat dengan dasyatnya, sebagai contoh peningkatan kes-kes jenayah, keruntuhan sistem kekeluargaan, penyalahgunaan dadah dan ketagihan arak. Di sampng itu, mereka juga kagu dengan disiplin Islam di samping jaminan kesejahteraan hidup yang terdapat dalam ajarannya.”

Berpandukan data US Cencus International pada 2050, populasi Russia akan menjadi 109,187,353 orang. Akan tetapi pada hari ini telah ada 27 juta orang Islam di Rusia dengan kadar kelahiran yang cukup ramai. Semakin ramai orang Rusia memeluk Islam pada hari ini.

Mengikut Majlis Mufti-Mufti Rusia, “Seramai 20,000 orang memeluk Islam dari bulan Januari hingga Oktober tahun 2004. Jumlah mereka yang memeluk Islam pada tahun 2002 adalah 12,450 orang dan 15,300 orang pada tahun 2003. 60%daripada penganut-penganut itu tidak pernah menganuti sebarang agama sebelum ini. 75% daripadanya adalah wanita berumur antara 17 hingga 21 tahun.” Hal ini disebutkan di dalam MosNews bertarikh 4 Oktober 2004.

Menurut Germany's Federal Statistics Office juga menyatakan menjelang tahun 2050 Jerman berpotensi menjadi takungan umat Islam yang besar.
Kini, di Britain berdiri megah 1,500 buah masjid manakala 10 buah di Perancis, 8 di Sweden, 4 di Hungary dan banyak lagi di Russia termasuk Masjid Qolsharif di Tatarstan yang menjadi masjid terbesar di Eropah pada masa ini.

Islam bakal mentadbir dunia pada 2050. Adakah ini akan menjadi satu realiti atau hanya impian kosong semata-mata?

Kegemilangan Islam bermula sejak abad ke-6 Mashihi (kegemilangan Ummayyah) sehinggalah abad ke-20 (kemerosotan Turki). Manakala kegemilangan Barat bermula sejak abad ke-15 (kejatuhan Granada 1492M) hingga kini abad ke-21. Islam berpengaruh selama 14 abad, amnakala Barat melebarkan sayap selama 6 abad sahaja!


Mengikut data Wikipedia Holt Rinehart Winston, terdapat kira-kira 1.9 bilion penganut agama Kristian dan 1.8 bilion Muslim di dunia pada 2009. Mengikut kiraan populasi yang dilakukan, dianggarkan perkembangan Muslim sebanyak 1.84% dan Kristian 1.13% (daripada Carbagie Endowment for International Peace). Menerusi perkembangan yang berlaku, populasi Muslim akan meningkat menjadi 2.034 bilion melebihi jumlah penganut Kristian iaitu 2.033 bilion pada 2016.

Saya rasa ini boleh berlaku tetapi umat islam perlu bersatu dan kembali kepada ajaran al-Quran dan Sunnah yang sebenar. Memang suatu hari nanti Islam akan kembali gemilang di dunia berdasarkan hadis Nabi tentang peperangan besar sebelum kiamat. Dakwah adalah cara yang terbaik, tetapi jihad akan tetap berlaku kerana umat Islam perlu mempertahankan agamanya apabila diserang. Allah tidak memerlukan sesiapa jika Dia menghendaki Islam mentadbir dunia.

Bagi muslimah, mari sama-sama kita meramaikan ummat Nabi Muhammad dengan melahirkan anak-anak yang soleh dan solehah. Sesungguhnya peranan para ibu dalam mengembangkan syiar Islam amat besar.
Semoga beroleh manfaat dan dirahmati Allah.

Wallahualam…







MATI TIBA-TIBA...

Assalamualaikum…Perkongsian kali ini mengenai dunia akhir zaman yang kita tengok akhir-akir ni macama-macam perkara berlaku…Cuaca pun tak menentu.Kat Kedah ni, seminggu hujan, seminggu kemarau..hhmmm. Masa dirasakan terlalu pantas.Tup..tap…tup..tap dah nak masuk bulan 5, bulan 6 ni cukup setahun saya bergelar optometris..Tp dah cukup ke amalan kita nak berdepan dengan hari KEBANGKITAN? Tepuk dada tanya IMAN…

Hadith:

Daripada Auf Bin Malik,katanya aku telah mendatangi Rasulullah S.A.W sewaktu perang tabuk dalam sebuah khemah kulit.Pesan Nabi kamu peganglah 6 Perkara sebagai tanda hari kiamat:

1) Kematianku
2) Pembukaan Baitul Maqdis
3) Bergelimpangannya kematian manusia seumpama kambing mati kerana penyakit.
4) Bergelimpangannya harta sehingga senang seorang lelaki mendapat 100 dinar tetapi terlalu kedekut
5) Fitnah yang masuk kedalam semua rumah org Arab..(Logiknya hari ini, televisyen,internet dan pelbagai alatan teknologi lain yang ada yang disalahgunakan, fitnah-fitnah berada dihujung jari sahaja)
6) Perdamaian antara kamu dengan Yahudi yang sentiasa menipu kamu. Mereka mendatangi kamu dengan 80 perancangan tetapi di sebalik setiap perancangan terdapat 12000 tentera Yahudi.

Kalau direnung-renungkan hadith di atas, sahlah dunia hari ini semakin hampir kepada KIAMAT, sebagaimana Rasulullulah pernah bersabda pada akhir zaman Kiamat sangat hampir umpama antara maghrib dan asar.LAILAHAILLAH…

Daripada Anas Bin Malik r.a, bahawa Rasulullah s.a.w besabda yang bermaksud, “Antara tanda-tanda kiamat adalah berleluasanya mati secara tiba-tiba(mendadak).” Riwayat al_Tabrani dalam al-saghir). Hadis ini kini di sokong oleh beberapa data yang diperoleh daripada kajian yang dijalankan di Amerika Syarikat terhadap penyakit Sudden Cardiac Death (SDC). Statistik tersebut menunujukkan bahawa:

• Lebih kurang 325,000 orang meninggal setiap tahun di Amerika syarikat.


• SCD mencatatkan jumlah kematian yang lebih tinggi berbanding kanser paru-paru,kanser payudara dan AIDS


• Lebih kurang 40% meninggal sendirian tanpa kehadiran sesiapa yang dikenali atau tak dikenali.Inilah yang meningkatkan risiko kematian kerana tidak sempat mendapat pertolongan daripada sesiapa sahaja yang berada berdekatan ketika penyakit jantung menyerang.


• Jumlah kematian lelaki berbanding wanita adalah 3:1.Ini bermakna lelaki mempunyai risiko mati secara tiba-tibatiga kali ganda berbanding wanita.

(Sumber,SOLUSI isu 17)

Benarlah apa yang dinukilkan oleh hadis tersebut…Kalau nak bukti lagi cuba baca artikel kat bawah ni pulak mengenai kejadian-kejadian bencana yang melanda seluruh dunia kebelakangan ni yang mengorbankan banyak nyawa. Sesungguhya Allah s.w.t sedang memberi petanda kepada kita..Renung-renungkanlah..Sudah bersediakah kita dengan bekalan yang cukup untuk menghadapi hari Kemusnahan, hari tertutupnya pintu taubat….

P/S ARTIKEL NI PUN AGAK PANJANG….TP MENARIK UNTUK PERINGATAN DIRI….

Bencana ada di mana-mana

Pasukan penyelamat berusahaselamat 200 mangsa tertimbus

Anggota bomba mengangkat mayat salah seorang mangsa yang tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Vicoso Jardim sebuah pekan kecil di Niteroi, sebuah bandar 25 kilometer di seberang teluk dari Rio de Janeiro, kelmarin. - AFP

NITEROI Brazil 9 April - Pekerja penyelamat hari ini 'bertarung' dengan masa bagi menyelamatkan kira-kira 200 penduduk yang dikhuatiri tertimbus di bawah runtuhan lumpur dekat Rio de Janeiro, berikutan banjir besar di wilayah itu.

Lebih 24 jam selepas tanah di tepi bukit itu tiba-tiba runtuh, 16 mayat telah ditemui di bawah runtuhan tanah yang turut meranapkan berpuluh-puluh rumah di kawasan sesak Morro do Bumba, di sini yang terletak di seberang teluk dari Rio.

Anggota bomba berkata, peluang untuk menemui mangsa yang masih hidup di bawah runtuhan lumpur amat tipis.

Pegawai berkata, sekurang-kurangnya 182 mangsa dilapor terbunuh di Rio de Janeiro sejak Isnin lalu apabila hujan paling lebat dalam tempoh setengah kurun melanda wilayah itu, mengakibatkan banjir dan berlaku runtuhan tanah di kawasan sesak yang berbukit di metropolitan tersebut dan kawasan setinggan.

Menurut Pertahanan Awam, Niteroi merupakan kawasan paling teruk terjejas dengan 107 kematian dilaporkan berbanding 55 di Rio.

Pegawai Pertahanan Awam melaporkan, sekurang-kurangnya 161 yang lain cedera dalam tempoh empat hari lalu, sementara seramai 14,000 terpaksa dipindahkan ekoran hujan lebat.

Bagaimanapun, jumlah sebenar mangsa yang dikhuatiri tertimbus di Morro do Bumba masih belum diketahui.

Ketua pasukan bomba Kolonel Pedro Machado memberitahu AFP awal pagi semalam, berdasarkan keterangan saksi, kira-kira 200 orang dipercayai terperangkap di bawah runtuhan lumpur.

Bagaimanapun komander tentera batalion polis ke-12 di Niteroi, Rui Franca berkata, mustahil untuk menganggarkan jumlah mangsa yang tertimbus.

Walaupun lokasi kejadian masih terdedah kepada bencana sama.Kira-kira 150 pekerja penyelamat bertungkus lumus sepanjang malam dengan bantuan lapan mesin pengorek dan trak yang mengalihkan lumpur untuk mencari mangsa yang terselamat.

Semalam, 25 mangsa termasuk lapan kanak-kanak berjaya diselamatkan selepas terperangkap beberapa jam di bawah runtuhan dan lumpur, sekali gus mencerahkan harapan untuk menemui lebih ramai mangsa terselamat. - AFP



Sudan pula dilanda kemarau yg panjang dan dahsyat .

PPB telah mengeluarkan amaran yg negara itu akan mengalami bencana kebululuran . Kanak-kanak terbaring kurus dan berperut puncit penyakit ada di mana -mana . Suatu pemandangan yg tidak terdapat di 1 Malaysia kita .


Di 1 Malaysia kita pula wabak denggi diparas yg merbahaya .Kementerian kesihatan menggesa masyarakat membuang dan membersihkan tempat -tempat takungan untuk mencegah pembiakan nyamuk aedes . Pihak itu juga menggesa rakyat yg mengalami demam denggi agar cepat-cepat pergi ke hospital bagi mendapat rawatan selanjutnya .

Di 1 Malaysia ini juga iaitu di Negeri Melaka wabak selsema babi masih aktif dan ramai yg sudah menjadi mangsa .Kerjaan menyeru agar rakyat tidak alpa dengan keadaan sekarang kerana gelombang yg ke 2 belum tiba lagi ataupun memang tiada.

GEORGETOWN: Tiga pelatih Program Latihan Khidmat Negara di Kem Syruz, Machang Bubok, Bukit Mertajam disahkan dijangkiti Influenza A (H1N1).

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kebajikan dan Masyarakat Penyayang negeri, Phee Boon Poh berkata, ketiga-tiga pelatih itu sudah diberi rawatan sewajarnya dan dipantau oleh pegawai perubatan di kem berkenaan.

"Sehingga kini keadaan mereka dilaporkan stabil dan ibu bapa tidak perlu risau dengan keadaan anak mereka termasuk yang tidak dijangkiti kerana pihak pengurusan kem sudah menjalankan prosedur secara teratur," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini. - Bernama


Di Bangladesh pula kes wabak taun naik secara mendadak .Langkah mencegah telah di ambil tetapi dengan keadaan negara yg miskin langkah yg minima sahaja boleh diambil untuk mencegah wabak yg boleh membawa maut itu .

Gempa bumi lagi

Gempa bumi lagi di Chilli iaitu 6.1 pada sekala richter , nampaknya agak reda sedikit minggu ini dengan bencana-bencana alam berbanding dengan minggu sebelumnya . ( ataupun saya terlepas pandang ).Laporan akhbar adalah seperti berikut ..

WASHINGTON: Chile digegarkan dengan gempa 6.1 skala Richter awal hari ini, selepas gempa kuat dan tsunami di bahagian tengah negara itu yang mengorbankan 452 orang, bulan lalu.

Agensi Penyelidikan Geologikal Amerika Syarikat (USGS) melaporkan, gempa berlaku jam 5.43 petang waktu tempatan (2143 GMT) yang berpusat di 282 kilometers di barat daya Santiago.

Bagaimanapun belum ada laporan mengenai kecederaan atau kerosakan yang berlaku.

Pada Februari lalu, Chile dilanda gempa terkuat 7.0 Richter yang berpusat di Concepcion yang mengorbankan 552 orang dengan nilai kerosakan mencecah AS$30 bilion. - AFP


Di 1 Malaysia pula ribut kuat melanda negeri Perlis Indera kayangan yg Khabarnya menyebabkan kerosakkan 50 buah rumah .
Peristiwa yg lain pula pembuangan anak-anak yg masih bayi di merata-rata tempat. Mereka menyamakan taraf bayi mereka itu sama dengan sampah dan najis . Lebih najis dan sampah hati ibu bapa bayi yg melakukannya .Isu ini adalah isu lama yg diberi nafas baru ....

Di sana sini berlakunya perbuatan zina ..sehingga seorang penzina perempuan sanggup berzina dengan pelanggannya di tepi pembuangan sampah dan redha dengan upah RM 1.00 .Di Akhirat kelak nanti bayi yg meninggal itu akan bertanya

" Dosa apakah yg aku lakukan sehingga aku ini di bunuh ? ..... apa jawapan anda wahai saudari -saudari ku ....



Sebuah Rumah di Aceh Besar Jadi Korban Utama

BANDA ACEH - Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika (BMKG) Blang Bintang, Aceh Besar meramalkanakan terjadinya peningkatan frekuensi petir dan puting beliung di Banda Aceh, Aceh Besar, Aceh Utara, dan Pidie bahagian utara. “Ini fenomena peralihan musim dari musim hujan ke musim kemarau,” kata Kabid Observasi dan Informasi BMKG, Alvianto melalui ketua pengumpulan Analisa, Khairul Akbar, kepada Serambi, Sabtu (27/3).

Menurut Khairul Akbar, sejak 10 hari terakhir bulan Mac hingga akhir April, ada beberapa fenomena cuaca yang perlu diwaspadai, di antaranya meningkatnya frekuensi petir dan puting beliung di empat daerah yang dipantau BMKG. “Frekuensi petir itu meningkat pada masa peralihan , iaitu peralihan dari musim hujan ke musim kemarau ataupun dari musiam kemarau ke musim hujan. Masa peralihan itu terjadi dua kali setiap kali pergantian musim. Jangka masa pertukaran biasanya berlaku selama sebulan sebagaimana pengamatan umum,” kata Khairul.
Sebagaimana laporan awal musim kemarau yang dikeluarkan BMKG Pusat untuk wilayah zon musim (ZOM) meliputi Banda Aceh, Aceh Besar, Aceh Utara, dan Pidie bahagian utara, awal musimnya lebih cepat berbanding kabupaten/kota lain di Aceh. Sedangkan barat dan selatan merupakan daerah di luar zon musim.
“Mengenai puting beliung tidak boleh di pantau secara spesifik hanya dalam batasan wilayah dan bersifat sangat-sangat lokal. Frekuensinya lebih tinggi pada peralihan dari musim kemarau ke musim penghujan. Namun demikian masih tetap harus diwaspadai,” kata prakirawan, Khairul menjelaskan fenomena itu. “Kondusi itu disebabkan peredaran udara cukup tinggi pada musim hujan dan peralihan,” tambahnya. Hingga seminggu ke depan, dari empat kota yang dipantau BMKG, daerah yang udaranya masih cukup lembab dan berpeluang terbentuknya awan dan hujan iaitu Banda Aceh, Aceh Besar, Aceh Barat, dan utara Aceh.
“Kondisi cuacanya didominasi ber awan dan hujan -hujan renyai hingga kadang-kadang lebat. Sedangkan untuk wilayah Sabang masih cenderung kering dan didominasi cerah hingga ber awan, meskipun demikian peluang hujan masih tetap ada. Angin umumnya bertiup dari timur laut hingga timur dengan kecepatan 10-30 km/jam,” katanya. Mengenai ketinggian gelombang laut di perairan Aceh rata-rata berkisar 0,5 hingga 1,25 meter atau masih dalam batas wajar.

Korban puting beliung
Rumah Sulaiman Muhammad (55), di Gampong Seupeu, Kemukiman Bungcala, Kecamatan Kutabaro, Aceh Besar,petang Sabtu (27/3) rosak yg serius setelah ‘dilanggar’ puting beliung yang menerjang kawasan desa itu. Meskipun tak ada korban jiwa namun setengah bahagian atap rumah Sulaiman terbongkar dan diterbangkan angin sejauh ratusan meter.

Sulaiman menceritakan, musibah itu terjadi pada petang Sabtu sekitar pukul 16.30 . “Saya sedang di rumah waktu itu, sedangkan anggota keluarga yang lain sedang ke tempat kenduri di Gampong Gue,” kata Sulaiman. Sulaiman mengaku sangat terkejut ketika rumahnya tiba-tiba bergoncang seperti mahu roboh. Dengan gerakan sepontan ,Sulaiman berlindung di bahagian dapur. “Terjangan angin tidak lama, tetapi dalam waktu singkat itu rumah saya sudah terangkat sebahagiannya ,” kata Sulaiman.Setiausaha Gampong Seupeu, Ridwan Ibrahim mengatakan, setelah kejadian itu, seluruh warga gampong langsung menuju ke rumah Sulaiman Muhammad untuk membantu apa saja yang boleh mereka bantu. “Kami berharap pihak pemerintah perhatin terhadap keluarga mangsa,” ujar Ridwan.

Menurut saksi dikalangan masyarakat, pergerakan angin yang menghentam rumah Sulaiman Muhammad mulai terlihat dari Gampong Ujong Blang yang berjarak sekitar satu kilometer dari Gampong Seupeu. Pusaran angin bergerak cepat menggulung sampah dan ranting-ranting pohon ke udara. Bahkan ketika atap rumah Sulaiman terbongkar dan diterbangkan angin, sempat terlihat oleh warga Blang Bintang yang berjarak sekitar dua kilometer dari lokasi kejadian.



Ribut Perth: tiada korban rakyat Malaysia

KUALA LUMPUR 23 Mac — Tiada laporan rakyat Malaysia cedera dalam kejadian ribut yang melanda Perth di Australia petang semalam.Seorang pegawai Pejabat Konsulat Malaysia di Perth ketika dihubungi mengesahkan kejadian yang berlaku semalam tidak menyebabkan kehilangan nyawa.

"Kejadian tersebut berlaku pada jam 3.30 petang semalam, dan setakat ini, tiada lagi laporan tentang rakyat Malaysia yang terkorban ataupun cedera diterima,” katanya.Menurut beliau, ribut tersebut berlaku selepas lima bulan tanpa hujan di Perth dan ia berlaku secara tiba-tiba tanpa amaran dari pihak berkuasa.

"Kebanyakan rumah musnah dalam kejadian terbabit dan kira-kira 150,000 penduduk berada dalam kegelapan kerana bekalan eletrik juga terputus. Sehingga sekarang, bekalan masih belum pulih,” katanya. -Bernama


terbaru: Gunung Berapi Meletus setelah 200 Tahun

APREYKJAVIK--MI: Sebuah gunung berapi di selatan Island telah meletus untuk pertama kalinya dalam hampir 200 tahun. Ini meningkatkan kekhawatiran bahawa hal itu menggalakkan letusan gunung berapi aktif berdekatan dengan letusan lebih besar.

Letusan di gunung berapi Eyjafjallajokull (AYA-feeyapla-yurkul), yang terletak di dekat glaser dengan nama yang sama, mengeluarkan abu dan lava ke udara. Tapi, kebanyakan ilmuwan menyebutnya tidak berbahaya.
Letusan terjadi tepat sebelum tengah malam Sabtu yg lepas pada retakan di sebuah lereng, bukan di puncak gunung berapi. Karenanya, para ilmuwan mengatakan tidak ada bahaya bahwa glaser akan mencair dan membanjiri daerah di bawahnya.
Laporan mengatakanyg lava mengalir di sepanjang retakan. Banyak penerbangan dibatalkan karena ancaman udara abu vulkanik.

Setelah memantau melalui udara pada Ahad yg lepas, para ilmuwan menyimpulkan letusan menghentam dekat glaser di daerah yang tidak memiliki ais. "Ini adalah tempat terbaik untuk sebuah letusan," kata Tumi Gudmundsson, seorang ahli geologi di Universitas Island.

Meskipun demikian, para pejabat mengirimkan pesan melalui telepon selular untuk 450 orang antara desa pertanian, Hvolsvollur, dan desa nelayan, Vik, sekitar (160 kilometer) tenggara ibu kota Reykjavik untuk mendesak mereka agar segera berpindah. Keadaan darurat telah diisytiharkan meskipun tidak ada laporan soal cedera atau kerosakkan.

Pusat-pusat perpindahan telah didirikan di dekat kota Hella. Tapi, orang ramai kembali ke rumah mereka pada hujung minggu.

KJAVIK--MI: Letusan gunung berapi Eyjafjallajokull hingga menggoncang tanah sekitar serta memuntahkan lava disertai abu di selatan Island mungkin tak hanya berdampak pada negara kepulauan itu, tapi juga pada negara-negara di sekitarnya.

Gempa itu membuat penduduk setempat khawatir akan adanya letusan yang lebih besar lagi dari gunung berapi Katla. Para ilmuwan menjelaskan sejarah menunjukkan saat Gunung Eyjafjallajokull meletus, Katla akan menyusulnya. Di masa lalu, tiga letusan gunung Glaser Eyjafjallajokul mengakibatkan meletusnya gunung merapi Katla.

Persoalannya,bilakah itu? Jika meletus, Katla yang terletak di bawah gunung es Myrdalsjokull dapat menyebabkan banjir besar dan semburan lava dahsyat. Semburan Eyjafjallajokull pada Sabtu (20/3) setelah 200 tahun membuat 500 warga dipindahkan. Meski sebahagian besar warga kini telah kembali ke rumah masing-masing, Pihak penguasa tetap menunggu hasil penelitian untuk menentukan apakah kawasan itu masih aman untuk diduduki. Adapun warga di 14 peternakan di sekitar kawasan letusan telah diperintahkan untuk meninggalkan dari lokasi tersebut.

"Diperkirakan, letusan Eyjafjallajokull akan berisiko memperlebar pecahan glaser yang barada di bawah gunung sehingga membuat kemungkinan Katla juga meletus," kata Andy Russel, anggota pasukan peneliti Universiti di Newcastle yang datang ke Island sebelum letusan terjadi. "Dari catatan yang ada, biasanya setiap kali Eyjafjallajokull meletus, akan diikuti oleh leyusan Katla."
Russell mengatakan erupsi Katla yang terakhir pada 1918 telah menyebabkan banjir besar seluas Sungai Amazon dan membuat batu-batu besar berjatuhan ke lembah-lembah dan jalan. Letusan itu tentu menimbulkan bahaya bagi masyarakat sekitar, terutama warga yang berdiam di Reykjavik, sebelah barat pulau tersebut. Di wilayah itu, terdapat banyak glaser dan gunung api yang tidak stabil, sebuah kombinasi yang membahayakan.

Island terletak di sebuah gunung berapi besar di tengah Laut Atlantik. Letusan adalah hal biasa dalam sejarah negara itu. Letusan biasanya disebabkan aktiviti seismik karena pergerakan lempeng bumi sehingga mendorong magma keluar dari dalam tanah dan menyembur ke permukaan.
Seperti halnya gempa bumi, letusan gunung berapi juga sulit untuk diperkirakan. Letusan gunung berapi Katla diperkirakan dapat menjadi bencana yg besar, baik untuk Island maupun negara-negara lain.

Gempa bumi di Filipina 6.1

Lain pula jadinya di utara Filipina terjadi gempa bumi pada 6.1 skala ricther ,walaubagaimanapun tiada amaran thunami dikeluarkan ,ketika artikal ini ditulis saya belum dapat apa-apa berita tentang kerosakkan yg melibatkan nyawa atau harta benda .
Sudah tiba masanya manusia menghadkan leka dan berfoya-foya dan mula beramal utk pulang ke negeri asal yg sebenar ....



MayaAllah, cuba sahabat-sahabat renungkan…btolkan ape yang tertulis dalam hadith nabi di atas?

BETULKE PERMATA HIJRAH NI?



"BAHAN BACAAN BAGAIKAN MAKANAN BERZAT,JIKA KITA MENGAMBIL MAKANAN YANG BERZAT AN SEIMBANG,BADAN KITA AKAN SIHAT.BEGITU JUGALAH JIKA BAHAN BACAAN KITA BAIK,MAKA AKAN MENINGKAT DAN SIHATLAH FIKIRAN.SEBALIKNYA JIKA BAHAN BACAAN BURUK DAN KOTOR,MAKA FIKIRAN KITA AKAN TURUT KOTOR DAN DIRACUNI".

Assalamualaikum….alhamdulillah hari ni dapat tambah lagi sket ilmu daripada ILMU ALLAH yg sangat luas..kalau boleh satu hari, satu ilmu baru…Teransang dengan isu SOLUSI keluaran ke 18…”Di sebalik Iqra”.Tp tak sempat lagi nak habiskan baca dari kuli ke kulit..

Tertarik dengan satu artikel yang ditulis oleh senior dalam blog truskemata.blogspot.com. Selama ni, memang tercari-cari jawapan tentang produk ni. AL-maklumla, bila di kedai, ramai jugak customer yang menggunakan produk ni (PRODUK HOT). Selaku pengamal optometri, kadang-kadang susah jugak nak fahamkan pengguna tegar produk ni (sebab tak tau nak bg alasan kukuh jugak sebenarnye). Alhamdulillah, hari ni ALLAH dah bagi ilmu baru.(Tapi bukan niat nak memburuk-burukkan produk ni…Cuma sekadar perkongsian dengan pembaca-pembaca di luar sne je..)

Petikan artikel tu saya copy n paste di bawah ni…ada tiga keluaran…senior ni menceritakan dari A sampai Z tentang produk ni…Hopefully kita dapat manfaat darinya…

p/S..Artikel ni agak panjang…Tapi hopefully shabat-sahabat dapat baca sampai habis….





SIRI 1



Assalamualaikum.....



Pekaba semua....Harap2 sihat semua yuk! :) Waktu ini, jam 10.46, bertempat di salah sebuah cyber cafe di Felda Gugusan Adela, Kota Tinggi... Ntah mcm mane aku tibe2 terpanggil nak mengulas tentang isu yang telah lame dibincangkan oleh seantero malaysia khususnye masyarakat melayu. Isu ni mmg agak kontroversi serta hangat diperkatakan tentang keberkesanan serta tak kurang juga ada yang bercerita tentang ketidakpuas hatian tentang satu produk yang dipanggil PERMATA HIJRAH....



Aku sblm ni mmg amik sikap tunggu dan lihat dalam mempersoalkan produk ni... Bukan ape... aku masih dalam tempoh mengumpul macam2 data yang patut sebelum aku layak untuk mengulas perkara nih.. Even skrg pun bile aku nak menulis pasal Permata Hijrah ni, Aku masih mengumpul macam2 feedback tentang produk ajaib nih.... Harapan aku siri2 artikel aku pasal nih dapat dipersembahkan dengan bias yang minimum al-maklumla aku nih adalah salah seorang pengamal optometri....Pembaca blog skalian dialau2kan untuk memberikan komen....



Orait... Permata Hijrah ni sebenarnya adalah ramuan yang dihasilkan menggunakan air zam-zam dan dicampurkan dengan pelbagai ramuan bukan dari bahan kimia yang merbahaya. Ramuan ini didapati dari kajian melalui kitab2 tua pondok2 agama di Kelantan dan Pattani. 2 orang tabib dari salah sebuah negeri di pantai timur telah menghasilkan formulasi yang dikatakan boleh merawat pelbagai penyakit mata seperti katarak, glaukoma, dsb serta tidak ketinggalan boleh memulihkan rabun sehingga tak perlu memakai cermin mata.



Sebelum aku mengulas lebih lanjut, jom kita jenguk kembali tentang pelbagai produk yang hampir serupa yang telah berada di pasaran sebelum toner mata Permata Hijrah diperkenalkan.
1. Qurrotaini (popular pada awal tahun 2005)
2. Ainun Thohirah (muncul di pasaran pada tahun 2007)



Produk ini diformulasikan oleh seorang doktor pengamal akupuntur dari Terengganu dan dijual pada harga RM12.90 hingga 59.90. Jenama2 ini juga mempunyai cecair untuk rawatan resdung. Produk ini amat popular kerana harga yang ditawarkan adalah amat murah. Berbeza dengan Permata Hijrah, harga sebotol kecil ubat titis boleh mencecah RM599!. Walaupun begitu Permata Hijrah juga menyediakan 'eye-mo like' eyedrops untuk menyegarkan mata dan membuang lendir2 di mata yang dijual pada harga RM 12.90. Persoalannya disini kenapa harga produk Permata Hijrah ini lebih mahal dari produk terdahulu yang pernah wujud walaupun khasiat yang dihebahkan hampir sama? Kenapa ade gred atau klasifikasi yang membezakan harga setiap produk Permata Hijrah?



Sbnrnye perbezaan harga dalam produk Permata Hijrah ini adalah dari cecair yang melarutkan 'Pearl Extract' yang terkandung dalam toner terbabit. Gred A yang berharga mahal mampu melarutkan 'Pearl Extract' supaya mudah diserap oleh2 sel2 mata....Di sini mereka claim dengan gred yang lebih tinggi (lebih mahal) boleh merawat hampir semua penyakit mata!. Tapi sebenarnya Ekstrak Mutiara serta supplemen2 mata yang lain seperti Natberry dan sebagainya mmg mujarab untuk mencegah dari terjadinya masalah2 kepada tisu2 penghubung serta tisu2 saraf dan kita sedia maklum terdapat pelbagai rangkaian sistem saraf dalam mata kita. Tetapi harus difahami supplemen ini lebih kepada MENCEGAH penyakit....



'Spray' mata Permata Hijrah hanya mengandungi zat zat, vitamin dan mineral untul kesihatan mata, kulit, saraf dan sel2 yg perlu di perbaiki. Kandungan mutiara mengandungi collagen untuk mengukuhkan tisu2 penghubung, dan unsur tiram yg penuh dengan mineral zink iaitu bahan yg boleh mengikis lendir dan kotoran, serta dalam kajian telah membuktikan dengan amalan supplement zink akan mengurangkan risiko terjadinya katarak. Billberry (antara bahan dalam produk Permata Hijrah) akan kukuhkan kapillari darah, dan dapat membantu untuk mengatasi rabun malam iaitu nightblindness kerana antioxidant dari billberry ini dapat menambahbaik sel2 retina kita, Air beralkali dalam campuran ekstrak mutiara toner ini , seperti mana kita tahu,tidak membenarkan mikrob (kuman) untuk hidup bebas dalam mata. Dengan ini jelas bahawa produk Permata Hijrah tiada bahan khas yang telah terbukti boleh penyakit yang telah berlaku dan menyerang mata kita....



Fuhhhh.....bnyk lagi aku nak citer ni....dalam siri artikel ini pada masa akan datang akan aku selitkan tentang :
1. Mitos/Misconcept tentang penyakit mata dan Permata Hijrah





2. Notifikasi penarikan Kementerian Kesihatan Malaysia terhadap produk Permata Hijrah



3. Logik atau analogi terhadap penggunaan Permata Hijrah kepada mata kita.



4. Dll yg aku rase nak celoteh....haha....orait.....



p/s : Aku akan simpulkan tentang hasil pemerhatian aku tentang Permata Hijrah ni bila siri artikel ni selesai...:)



adios.....



'YOUR EYES COMPANION'
SIRI 2







Permata Hijrah : Dari Perspektif Berbeza V2
Assalamualaikum....





Selamat sejahtera kepada rakan pembaca sekalian... bertemu lagi dalam post terbaru yang masih dalam siri ulasan tentang produk2 Permata Hijrah (p.H). Ingatkan aku nak selang2 siri artikel p.m ni ngan artikel lain tapi aku rasa macam tak sabar lak nak memberi info tentang p.H ni dengan lebih lanjut untuk pembaca2 blog skalian.....
Para pelayar blog skalian... mmg tak dapat dinafikan Permata Hijrah Enteprise amat berjaya dalam memasarkan produk2 mereka...Dengan promosi secara besar-besaran, sedikit sebanyak p.H telah mencipta satu 'mindset' kepada masyarakat umum bahawa terdapat ubat2 atau supplemen yang boleh memulihkan pelbagai masalah dan penyakit pada mata. Oleh kerana sifat semulajadi ingin tahu manusia, sudah pastilah orang ramai akan berpusu2 untuk mencuba produk ajaib ini...Syabas kepada 'team marketing' p.H!


Sebelum ini pun terdapat pelbagai supplemen kesihatan yang dijual di farmasi2. Supplemen2 ini lengkap dengan cara pemakaian dan kontraidikasi untuk pemakai. Supplemen2 ini lebih kepada memberikan sokongan kepada diet semulajadi kita yang mungkin tidak mencukupi untuk badan kita menjalankan fungsi harian. So disini, benarkah produk2 p.H mampu MEMULIHKAN rabun atau mampu MERAWAT glaukoma? dan lebih hebat lagi mampu MENGEMBALIKAN penglihatan pesakit diebetes yang telah teruk sehingga tak perlu menjalani rawatan laser?


Tiada kajian yang terbukti dapat menunjukkan pesakit kronik mata telah pulih apabila mengambil produk p.m. Yang dapat didengar hanyalah testimonial yang meragukan oleh pengguna2 p.H. Agen2 pemasaran p.m yang dilantik pula semakin galak memperbesarkan khasiat produk p.H ini sehingga dianggap produk ini sangat ajaib sehingga mampu mengubat semua penyakit mata walaupun penyakit mata yang tidak dapat diubati sepenuhnya seperti retinopati diebetes dan corneal opacity.


Aku bukanla bias kerana aku adalah seorang optometrist... tetapi disini aku amat risau tentang keselamatan orang ramai dalam menggunakan produk2 p.H ini. Aku mengambil jalan bersangka baik dimana ramai orang yang mendapat kebaikan dari produk p.H ni, alhamdulillah.... lagipun produk ini di label sebagai produk perubatan islam serta hasil keluaran syarikat bumiputera. Ini cukup membanggakan aku... Walaubagaimanapun aku amat kesal tentang sikap p.H terhadap penggunaan produknya seolah2 semua orang boleh menggunakan produk ini. TIADA pantang larang yang khusus, TIADA amaran terhadap orang2 berpenyakit tertentu untuk memakainya dan JAUH sama sekali mempunyai pengamal perubatan yang memberi nasihat terhadap cara pemakaian produk p.H ini....


Secara logiknya aku amik contoh udang.... yup... udang harimau ke, udang galah ke... Allah cipta udang ni untuk dimakan oleh manusia dan udang ni memang sedap kalau kene cara masaknya... Tetapi ada juga segolongan individu yang tak boleh makan udang pasal alergik so orang2 tua menetapkan orang yang ade alergik/alahan tak bley nak makan udang takut nanti bengkak satu badan....huhu... Tu cerita pasal udang ciptaan Allah... Produk p.m ni ciptaan dan adunan manusia... pasti ade pantang larangnye dan bukan sesuai dengan semua orang... Bagi mereka yang serasi serta mujarab...Alhamdulillah... Tetapi yang kami risaukan adalah nasib bagi mereka yang tidak serasi...


Mungkin ada yang mengatakan 'biasela...tak semua orang serasi, sama macam ubat lain'. Yup...memang betul... tetapi cara pemasaran produk p.H adalah amat merbahaya sekali dan boleh menyebabkan tanggapan yang salah terhadap masalah mata yang mereka alami... Pelanggan tidak diberitahu dengan tepat tentang pantang larang dan apa akibat jika ubat ini tidak serasi dengan mereka. Sepatutnya terdapat pengamal perubatan yang memeriksa dahulu status kesihatan mata pelanggan mereka SEBELUM menjual produk mereka...Itu baru cara yang betul... Toner ataupun spray yang mereka jual adalah jenis 'invasive' yang amat berbahaya jika disalah guna. Jika produk yang mereka jual tidak disembur atau dititiskan kedalam mata, kami mmg takde masalah dengan perkara itu....:)


Sudah pasti agen2 yang dilantik oleh p.H mungkin tidak mengetahui dengan khusus tentang ape itu glaukoma, retinitis pigmentosa, macam mana boleh terjadinya katarak, ataupun paling 'simple' pun macam mane rabun itu terjadi. Walaupun begitu mereka boleh claim dengan bersungguh2 produk yang mereka jual mampu memulihkan semua itu....:) Dalam banyak kes yang dilaporkan dari hospital2 kerajaan, pesakit yang pernah memakai produk p.H hanya datang berjumpa pegawai perubatan di hospital apabila mata mereka telah sampai ke peringkat paling teruk di mana keadannya lebih kritikal dari keadaan sebelum memakai produk p.H. Biasenye pengguna produk p.H ini beranggapan rawatan dengan ubat titis p.H ini masih tidak mencukupi dan menyangka mereka perlu beli botol2 seterusnya walaupu harga sebotol mencecah RM 600!.


Aku pun sambil2 buat keje aku sehari2 banyak menasihati orang ramai supaya berhati2 dengan produk p.m dan produk lain yang sewaktu dgnnya... Aku selalu berpesan dengan pesakit/pelanggan aku...'Nak pakai boleh, tapi bile ade walaupun sedikit je perubahan pada struktur mata terus berhenti pakai n dapatkan pemeriksaan lanjut'. Aku taknak 'banned' terus produk p.H ni pasal aku faham dengan keluh kesah masyarakat yang akan berminat untuk mencuba alternatif kepada penyelesaian masalah mata yang mereka hadapi. Tetapi aku harap para pembaca2 sekalian jgn la terlalu mengharap kerana kebanyakan penyakit pada mata adalah berpunca dari faktor umur dan permakanan...


Cukup sampai disini lagi coretan kali ini.... Nanti aku sambung lagi pasal siri ini di masa akan datang... Dalam artikel dalam diri yang sama akan datang akan aku selitkan pasal


1. Larangan KKM terhadap penjualan 'toner' mata p.H dan strategi p.H untuk 'counter' tindakan KKM ini...







2. Dan ape2 je la yang aku nak tambah lagi.....HUHU....
p/s : aku tau produk ni ade dicampur air zam-zam dan ade dibaca dengan ayat-ayat suci n aku takde masalah dengan perkara ini... aku bukan tak percaya terhadap ilmu perubatan islam tetapi aku hanya ingin berpesan2 kepada kebenaran dan bersifat menyampaikan (tabligh) kepada orang2 yang tidak tahu... Kita manusia mmg lemah sekali n selalu melakukan kesilapan...:)


adios....


'YOUR EYES COMPANION'









SIRI 3



Permata Hijrah : Dari Perspektif Berbeza V3
Assalamualaikum......


Bertemu lagi dalam siri yang sama....huhu....Malas la aku nak tunggu lama2... Aku nak teruskan jugak penulisan aku tentang Permata Hijrah (p.H) ni.... Ingin aku nyatakan sekali lagi, aku menulis ni asal dasar keprihatinan dan tanggungjawap aku kepada masyarakat.... Kerja aku selama ni pun amat dekat dengan masyarakat... Bermacam2 feedback aku temui dalam mengumpul bahan sebelum aku menulis artikel ni....


Bayangkan seorang lelaki berumur 65 tahun yang mempunyai masalah selaput mata (katarak). Beliau cuba untuk mendapatkan bantuan untuk melihat dengan lebih jelas... Beliau telah berjumpa dengan optometrist untuk membantunya tetapi optometrist berkenaan tidak membenarkan beliau memakai cermin mata dan mencadangkan pembedahan untuk membuang selaput mata berkenaan... Di kala beliau berfikir2 samaada untuk menjalani pembedahan atau tidak, terdengar penawar ajaib yang dikatakan dapat memulihkan penglihatan yang tidak jelas akibat selaput...Sudah tentu bunyi nya amat menarik bukan?


Dalam kes lelaki di atas, dengan izin Allah samaada dengan pembedahan atau memakai produk p.m dapat memulihkan penglihatan semula jika tiada masalah komplikasi di bahagian mata lain seperti retina dsb... Tetapi, adakah pihak p.m peka dengan permasalahan pelanggannya jika masalah2 yang di 'claim' boleh dipulihkan berada ditahap yang sama atau lebih teruk lagi? Adakah jika masalah masih wujud pesakit perlu lagi meneruskan pemakaian? Adakah agen2 pemasaran yang dilantik oleh p.H mampu menerangkan punca segala permasalahan mata ini dengan jelas? Menurut selidikan saya sendiri, kebanyakan pesakit yang mengadu penyakit mata yang dialami tidak pulih selepas penggunaan produk p.H amat berdegil sekali tidak mahu menjalankan pemeriksaan lanjut di hospital walaupun mata mereka mengalami komplikasi teruk akibat pemakaian produk p.H?


Kenapa hal ini berlaku? Apakah tindakan permata hijrah di sini? Ape yang saya harapkan pihak p.H hijrah berani untuk berkolaborasi dengan pihak pengamal perubatan untuk mebincangkan kesan sampingan dan kontraindikasi kepada produk meraka.... Jika ramuan yang digunakan mampu untuk memulihkan pelbagai penyakit mata, Alhamdulillah....kami dengan berbesar hati menerima produk ini sebagai salah satu alternatif dalam merawat pelbagai permasalahan berkenaan mata. Dan tidak menjadi satu yang pelik jika produk p.H ade dijual di farmasi dan juga di kedai2 ubat cina jika sudah terbukti dalam kajian ilmiah tentang keberkesanan produk ini....


Mungkin ada yang mempersoalkan sebagai contoh dalam konteks katarak tadi, 'kalau misal kata lalui pembedahan belum tentu boleh pulih penglihatan'. Yup...memang betul telahan di atas. Tetapi para pengamal perubatan boleh menerangkan dengan serba lengkap tentang mengapa perkara ini terjadi....Sebagai contoh walaupun telah dibuang selaput berkenaan, pesakit yang juga menghidapi retinopati diebetes pada masa yang sama beliau menghidapi katarak akan tetap tidak dapat melihat dengan jelas kerana bahagian retina pesakit terjejas akibat kesan kencing manis..... Biasanya pengamal perubatan akan memberitahu segala komplikasi akibat satu2 prosedur yang dilakukan serta memperingatkan pesakit akan hasil sesuatu prosedur yang dijalankan.... Walaupun begitu, tidak dinafikan juga ada juga pengamal perubatan yang tidak peka dengan etika ini... Itu semua adalah atas kelemahan kita sebagai manusia sendiri....harap2 aku tak menjadi seperti itu..:)


Tuan2 pembaca sekalian, Pihak Kementerian Kesihatan Malaysia telah memberikan notis penarikan semula produk p.H dari pasaran pada hujung 2009... Notis ini menyatakan sebab2 penarikan produk p.H beserta produk seumpamanya atas sebab musabab yang dinyatakan dalam keratan berita di bawah :





KUALA LUMPUR, 26 Nov (Bernama) -- Kementerian Kesihatan menarik balik 27 produk kosmetik keluaran empat pengilang barang kosmetik tempatan daripada pasaran kerana menotifikasikan produk kosmetik di luar takrifan kosmetik.
Antara produk yang ditarik balik adalah toner mata Permata Hijrah Ainun keluaran Seri Ummi Sdn Bhd, Ainun Syifa toner mata keluaran Yamni Industries Sdn Bhd, Ainun toner mata keluaran Al-Jabbar Manufacturing Sdn Bhd dan Alkaline Theraphy Pearl Extract keluaran Permata Hijrah Resources.


Menurut satu kenyataan kementerian, produk-produk itu ditarik balik daripada pasaran kerana dinotifikasikan sebagai barangan kosmetik tetapi disalahgunakan apabila cara penggunaannya dengan menitiskannya ke dalam mata.


"Produk-produk yang digunakan dengan cara menitis ke dalam mata dan produk untuk dititiskan ke dalam hidung adalah di luar takrifan kosmetik dan sepatutnya dikawal sebagai produk farmaseutikal.


"Produk yang diklasifikasikan sebagai bahan kosmetik sama sekali tidak dibenarkan digunakan untuk tujuan merawat sebaliknya ia hanya persediaan untuk digunakan pada anggota luaran tubuh badan seperti kulit, rambut, kuku, bibir, bagi tujuan mencantikkan, melindungi dan menghilangkan bau badan," katanya.


Katanya produk berkenaan sepatutnya dikilangkan di premis pengilangan bertaraf Amalan Pengilangan Baik (GMP) dan perlu mempunyai kelengkapan spesifik untuk mengeluarkan produk 'steril'.


Produk yang dinotifikasi sebagai kosmetik itu tidak memenuhi keperluan berkenaan, menurut kenyataan itu.


Kementerian Kesihatan menasihati orang ramai agar lebih berhati-hati semasa mendapatkan produk kosmetik di pasaran dan perlu lebih bijak memilih produk sesuai dengan mereka serta tidak terpengaruh dengan testimoni yang diiklankan pengeluar.


-- BERNAMA


p/s : Pihak p.H telah mengeluarkan produk baru yang berbentuk 'spray' untuk menggantikan produk yang diharamkan berbentuk ubat titis atau 'toner'. Pihak p.m juga memperkenalkan Permata Terapi iaitu alat pengurutan khas untuk mata yang boleh melegakan keletihan mata akibat bekerja sepanjang hari khususnya bagi mereka yang banyak menggunakan komputer....




Ingin aku nyatakan di sini, walaupun ekstrak mutiara yang digunakan tidak mendatangkan mudarat kepada kebanyakan bahagian tubuh melalui pelbagai kajian yang dilakukan, tetapi produk p.H ini diragui dari segi pembuatan dan pengilangan nya. Oleh kerana proses pengilangan yang tidak dalam keadaan 'steril' dikhuatiri cecair yang di paketkan boleh terkontaminasi dan akan membahayakan tubuh badan khusus nya mata. Pihak KKM juga amat ketat dalam memantau tahap lulus ubatan untuk dipasarkan kerana peka dengan nasib para pengguna.


Ubat, supplemen atau bahan kosmetik, p.m hijrah perlu la sedar terhadap kesan promosi besaran yang dilakukan... Mungkin juga pihak p.H perlu memantau sikap2 agen2 jualan mereka yang terlalu memberikan harapan tinggi kepada pelanggan mereka sehingga persepsi mereka tentang masalah mata yang mereka hadapi telah jauh terpesong sama sekali. Sentiasalah berlapik dalam memberikan penerangan disamping disulami perkataan 'InsyaAllah' yang sedia maklum sering digunakan oleh pihak p.H. Nasihatkan si pemakai untuk mendapatkan rujukan ke hospital jika ada ape2 masalah n jangan pula sebaliknya menasihatkan si pemakai untuk pergi ke Pengkalan Kubur, Kelantan!.


Tujuan aku menulis artikel hanyalah sebagai komentar aku yang mungkin dari perspektif berbeza. Bukan aku nak dengki ngan perniagaan orang atau jeles dengan kejayaan p.H, tetapi aku nak perbetulkan permasalahan yang timbul dalam masyarakat kita akibat persepsi2 silap akibat kewujudan produk p.H ini..... Aku amat alu2kan komen2 serta 'brainstorming' yang membina untuk kebaikan bersama....insyaAllah....




p/s : Siri artikel Permata Hijrah ni tamat setakat ini... Tapi kalau ada lagi aku nak tambah akan wujud V4 laks yer...Ape2 yang aku tulis kan disini lebih berasas logik yang simple jer... Individu bukan optometrist pun mampu menulis artikel ni bahkan mungkin lebih padat lagi...huhu....



adios....



'YOUR EYES COMPANION'

Setakat ni dulu komentar hari ni…klo sahabat-sahabat sekalian nak tau banyak lagi tentang mata ni bleh la tengok blog senior saya ni….truskemata.blogspot.com…ade linknye kat side sebalah kanan blog ni…k, moga2 Allah berkati komentar kta kali ni…

Wallahu’alam





LETIHNYE KERJA…PANDUAN HARIAN WANITA BEKERJA…

LETIHNYE KERJA…PANDUAN HARIAN WANITA BEKERJA…


(gambar sekitar di  tempat kerja....HAyati optometrist)


Bekerja 6 hari seminggu memang letih…9.30pg sampai 6.30ptg…org lain sabtu ahad cuti tapi kite still bekerja…betullah kakak senior pernah bagitau, bila dah kerja ni awak akan rindukan suasana belajar…Dulu time belajar, asyik fikir bila la nak kerja,tak sabar nak tinggalkan nota-nota, tapi bila dah kerja rindukan pulak nota-nota dulu.Hmmm…itulah manusia…

PISANG oh PISANG





Bagi yang belajar diet,mungkin lebih expert pasal kelebihan buah-buahan nie…Subhanallah, Buah-buah ni dah dijelaskan tentang kelebihannye pada kesihatan manusia di dalam al_quran semenjak zaman dahulu lagi sebelum pengkaji-pengkaji BARAT jumpe…Untungnye kite jadi org ISLAM..

Antara buah-buahan di dalam Al-Quran ini dari sudut sains zaman moden terbukti mempunyai kesan pencegahan ke ats macam-macam penyakit. Dahla berkhasiat sedap plak tu…(ALHAMDULILLAH)…

Allah cipta pelbagai buah dan setiap satunye rasa dan bau yang berbeza-beza(Pernah ke sahabat-sahabat jumpa buah yang sama bentuk dan rasa, rasenye x pernah kan?) walaupun ia tumbuh dari tanah yang sama dan diairi dengan air yang sama.Hmmm…MasyaAllah.

Firman Allah:

'Dan DIA yang menurunkan air hujan dari awan,lalu kami tumbuhkan kerananya segala jenis tanam-tanaman.Kami tumbuhkan di antaranya tanaman yang menghijau(daunnya),kami keluarkan daripadanya buah-buahan ynag bersusun-susun;dari pohon kurma,iaitu dari mayangnya mengurai tangkai-tangkai yang menjulai,dan kebun-kebun anggur,zaitun dan delima yang serupa dan tidak serupa.Perhatikanlah buahnya ketika berbuah dan masaknya.Sesungguhnya di dalam hal yng demikian itu dapat menjadi keterangan-keternagan bagi kaum yang beriman.' (Surah Al-An’am:ayat 99)

Jom kita tengok buah apa yang disebut kelebihannya di dalam al-QURAN dan serba sedikit huraian..


PISANG

Hari ni kalau pergi market kita bleh dapat pelbagai jenis pisang.Ada pisang tanduk,pisang emas, pisang wak n etc.Semua nye di gelar pisang tapi pelbagai rupa rasa dan bentuk..Subhanallah. Pisang di sebut dalam Al-Quran sebagai BUAH DI DALAM SYURGA..Hebat kan ALLAH kita? Dalilnya…

'Diantara pohon-pohon bidara yang tiada berduri. Dan pohon pisang yang bersusun-susun (buahnya). Dan naungan(bayangan teduh)yang terbentang luas.Dan air yang memancar terus.Dan buah-buahan yang cukup banyak.Tiada putus-putusnya dan tiada larangan. '(surah Al-waqiah; ayat 28-33)

Khasiat pisang:

1)mengandungi air (75%), protein (1.3%) dan lemak(0.6%).

2)ade zat karbohidarat,potassium atau kalium yg agak banyak.

3) membantu rawat macam-macam penyakit seperti demam,masalah penghadaman,kekejangan dan kesakitan otot.

4)membantu menurunkan paras tekanan darah dan merawat alahan.

5)Potassium dan Sodium menggalakkkan perkembangan sel dan otot.

6)Lancarkan keseimbngan air dan degupan jantung

7)Kaya dengan vitamin B6,mainkan peranan penting dalam cetuskan tindak balas protein dan asid amino

8)Tolong normalkan fungsi otak

9)Menggalakkan pengeluaran sel darah merah

10)Karbohidrat di dalamnya berfungsi sebagai enzim bantu dalam proses metabolisme lemak dan protein.



Sesungguhnye pencipta makhluk jenis manusia ini telah menciptakan buah yang bermanfaat ini. Allah dah cipta kepada manusia segala-galanya yang kita mahu dan perlukan..sesungguhnya dia Maha Mengetahui dan Maha bijaksana.

Allah dah beri amaran supaya janganlah kita menjadi di kalangan mereka yang tidak bersyukur.Firmannya:

'Dan Dia yang memberikan sebahagian dari apa yang kamu minta. Dan kalau kamu hiting ni’mat Allah itu, nescaya tidak dapat kamu menghitungnya. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat meningkari
(ni’mat Allah) '(Surah Ibrahim; Ayat 34)



Wallahu’alam..dilain kesempatan kita bincang pasal buah lain plak….

SUMBER: Keindahan hidup di dalam Al-Quran, Pengarang:HARUN YAHYA…





MasyaAllah…dalam air pun boleh solat…


Gambar-gambar dibawah ini diambil dari seorang pekerja di sebuah syarikat minyak di Arab saudi.

“These are the employees working in oil company in Saudi Arabia daily they have to work 4-5 hours in water inside sea during that if there is salah (namaz) time they pray in the water itself.”

Subhanallah..kisah pertemuan dengan Rasulullah

Muhasabah: Mimpi pelajar UIA berjumpa Nabi Muhammad S.A.W

Pertama kali baca artikel ni, masyaAllah memang menginsafkan diri…betapa jauhnye perbezaan antara diri ini dengan insan yang diceritakan di dalam artikel ini…Betapa rindunya Nabi junjungan terhadap umatnya di akhir zaman…Jom layan..Terasa nak menitiskan air mata bila usai membaca artikel ini…sob..sob…

KAITAN DUA LIMA


Secara amnya, manusia yang di ciptakan oleh Allah swt di atas muka bumi ini akan menempuhi 5 alam di mana,tiada seorang pun yg akan terlepas daripada ke lima-lima alam ini. Lima alam yang disebutkan di atas adalah, alam roh, alam rahim, alam dunia, alam barzakh dan alam akhirat.


Bermula dengan alam roh, setiap manusia di tiupkan roh masing-masing ketika berada di dalam alam ini dan telah ditentukan rezeki oleh Allah swt. Kemudian melangkah ke alam rahim di dalam rahim ibu selama 9 bulan 10 hari. Di alam ini transformasi kejadian manusia daripada setitis air mani hinggalah terbentuknya jasad yang sempurna anggotanya. Subhanallah..Selepas itu, manusia menuju ke alam ketiga iaitu alam dunia yang penuh dengan dugaan. Di sinilah yang menentukan nasib manusia di alam yang seterusnya. Perhentian sementara manusia seperti seorang musafir yang berhenti berehat sebelum meneruskan perjalanan yang seterusnya. Setelah itu, apabila sampai seruan daripada Ilahi, diperantarakan malaikat izrail, manusia dipanggil kembali ke alam barzakh, permulaan penentuan balasan amal ibadat yang dituai ketika alam dunia. Beruntunglah orang-orang yang beriman dan rugilah orang-orang yang kufur(Na’uzubillah hi min zalik).Akhir sekali, bumi di hancurkan, langit runtuh ,tiupan sangkakala bergema menandakan alam terakhir bagi manusia telah tiba iaitu alam akhirat (Semoga kita di selamatkan daripada suasana kucar-kacir alam akhirat yang dahsyat).Manusia dihimpunkan tanpa seurat benang dalam pelbagai rupa. Kelima-lima alam ini telah diaturkan oleh Allah swt yang Maha Bijaksana dan beruntunglah orang-orang yang berfikir dan mengambil iktibar daripadanya.

Apa kaitannya dengan solat 5 waktu yang telah dianugerahkan kepada Nabi junjungan kita pada malam isra’ mikraj? Mari kita lihat…Renung-renungkan dan selamat beramal…Alam roh bersamaan dengan solat subuh di mana permulaan solat dalam kehidupan seharian manusia. Solat subuh ditunaikan setelah manusia dibangkitkan dari mati yang sementara seumpama bermulanya penciptaan manusia di alam Roh. Solat Zuhur pula di umpamakan dengan alam rahim manusia. Perkataan zuhur atau zahir mengingatkan kita dengan penciptaan manusia di alam rahim ibu. Setelah itu, dikala manusia sibuk dengan urusan dunia masing-masing, solat asar dituntut untuk di laksanakan. Tuntutan solat asar umpama alam dunia manusia iaitu alam ketiga yang mesti ditempuhi oleh manusia yang dipanjangkan umur mereka oleh Allah. Surah al’ashr(103) = Asar, mengingatkan manusia sesungguhnya demi masa manusia dalm kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk ke benaran dan kesabaran. Menjelang senja manusia dituntut melaksanakan solat maghrib yang di analogikan dengan alam barzakh yang gelap tanpa cahaya kecuali orang-orang yang sentiasa mengamal dan menghayati ayat-ayat suci Al-Quran. Logiklah jika disunatkan membaca ayat-ayat suci Al-Quran (mukjizat Nabi Muhammmad SAW yang masih kekal hingga sekarang)selepas solat maghrib. Selepas itu, manusia dituntut pula menunaikan solat isya’ berupa alam akhirat, alam terakhir manusia. Barangsiapa yang meninggalkan solat isya’ Allah tidak akan redha untuk tinggal di atas bumiNya. Apalah makna kehidupan manusia tanpa keredhaan Allah swt.

Sekadar ini dulu perkongsian kita pada hari ini. Moga kita menjadi manusia-manusia yang sentiasa berzikir dan bersyukur dengan nikmatNYA..Wallahualam….