Pages




“IMAN, KAMU CUTI KE HARI NI?”

Iman : Assalamualaikum

Diri: Waalaikummussalam. Oh Encik Iman! Saya rasa dah dua tiga minggu kamu tak dating ke pejabat. Kamu cuti ke?

Iman : Apa pula saya cuti bos. Saya kan di berikan cuti.

Diri : Oh ye, lupa. Itula, saya ingatkan segala urusan akan lebih terurusdan keuntungan syarikat akan semakin bertambah dengan pengambilan Encik Nafsu bekerja. Tapi jadi kelam kabut lak. Lepas terdengar ustaz kat TV berceramah hari tu, saya teringatkan kamu.

Iman : Jadi saya boleh kembali bekerja la bos? Saya boleh ambil balaik jawatan saya dari Encik Nafsu?

Diri : Eh tak boleh.. Saya saying nak pecat Encik Nafsu. Walaupun saya terpaksa bayar gaji yang tinggi, tapi dia Berjaya menghiburkan saya.

Iman : Kalau macam tu lebih baik saya berundur.

Diri : Eh, jangan! Tolonglah saya. Saya tak boleh kehillangan kamu berdua.

Iman : Tapi bos, kami tak mungkin bersama dalm satu syarikat. Perbezaan antara kami amat besar. Encik Nafsu tu saya tengok anti sangat dengan saya.

Diri : Saya serba salah la pula.

Iman : Bos boleh pilih satu je. Bos perlu mujahadah untuk pecat Encik Nafsu, bos.

Diri : Saya tahu. Jauh dalam hati saya, saya memang perlukan kamu Encik Iman. Iri hati saya tengok syarikat ustaz dekat sebelah. Mereka boleh maju seba ada orang macam kamu. Baiklah, saya kena pecat juga En. Nafsu, tak kiralah apa yang berlaku. Encik Iman saya mahu kamu tubuhkan balik jabatan Solat, puasa, zikir, al-Quran dan apa-apa yang patut.

Iman : Alhamdulillah, nampaknya bos dah buat pilihan yang bijak. Kalau bos teruskan prestasi yang cemerlang ini, saya yakin bos akan dinaikkan pangkat oleh CEO( Allah swt) sebagai muttaqin.

Pengajaran: Kitalah bos kepada diri kita sendiri. Kita yang menguruskan semua tentang diri, makan minum, pakaian, pelajaran dan pekerjaan. Tetapi yang lebih penting adalah bagaimana kita menguruskan iman kita. Buatlah keputusan terbaik dan pilihlah agenda dan aktiviti yang boleh menyuburkan iman. Jangan ditendang keluar amaln solehdan jangan melambai-lambai palit dosa masuk ke dalam diri.

Sumber : Majalah solusi=)

0 comments:

Post a Comment